Lær at håndtere stress og hold din psoriasis under kontrol

Stress er en almindelig psoriasisudløser. Stress er en meget personlig tilstand, og forskellige grader af stress kan påvirke folk forskelligt. Stress, som kan udløse psoriasis, kan variere lige fra stress, fordi man skal tilbage til skolen efter ferien, og til stress på grund af et alvorligt psykologisk traume. Stress er en betydelig faktor, som kan forårsage den første opblussen af psoriasis og efterfølgende kontinuerlige udbrud.
 
De vigtigste fakta

  • Begivenheder i livet, som giver stress, kan fremkalde det første psoriasisudbrud og forværre psoriasis hos personer med allerede diagnosticeret psoriasis.
  • Angst på grund af psoriasis kan behandles med afspændingsøvelser og medicin, hvis lægen anbefaler det.
  • Psoriasispatienter, der lærer at slappe af, kan opnå kontrol med sygdommen og forbedre deres livskvalitet.

Find ud af, hvorfor du er stresset
Du kan ikke kontrollere stress, før du finder ud af, hvorfor du føler dig stresset.
Brug noget tid på identificere, hvad det er, der bekymrer dig. Lav en liste over de ting, der bekymrer dig. Det kan hjælpe at skrive sine tanker ned på papir og på den måde få ro på og begynde at tage fat i problemerne et ad gangen.
 
Overtag styringen
Når du har fået kendskab til de ting, der bekymrer dig, kan du begynde at løse disse problemer. Arbejd dig igennem din liste med stressfaktorer. Begynd med den vigtigste, og skriv ned, hvilke ting du vil begynde at gøre for at undgå denne stressfaktor i dit liv.
 
Tal med familie og venner
Det kan være en stor hjælp at være omgivet af mennesker, det være sig venner eller familie, som du kan søge støtte hos i perioder med megen stress. Tal om dine følelser med dem, du holder af. Det kan hjælpe dig igennem de hårde perioder.

Fokusér på de positive ting
At have en positiv indstilling er en meget vigtig faktor. Hæng ikke fast i fortiden og bekymringer om ting, som du ikke længere kan ændre på. Når du har fundet ud af, hvilke stressfaktorer du har i dit liv, skal du forsøge at fjerne opmærksomheden fra det dårlige og fokusere på de ting i livet, som gør dig glad. Når du er glad og føler dig godt tilpas, er det meget nemmere at leve med psoriasis, og du vil meget nemmere kunne tackle uventede begivenheder i livet.

Forsøg at slappe af
Der findes en række teknikker og metoder til håndtering af stress, som du kan anvende til at mindske dit stressniveau.
Fx:

  • Regelmæssig motion

Fysisk aktivitet spiller en afgørende rolle, når det gælder reduktion af og forebyggelse af stressens virkning. Forsøg at få mindst 30 minutters motion tre gange om ugen.

  • God søvn.

Forsøg at få en god nats søvn, fordi følelsen af træthed nemmere gør dig stresset.

  • Yoga

Yoga kan være en udmærket teknik til begrænsning af stress. Yoga kombinerer dybe åndedrætsøvelser med en række forskellige kropspositioner og bevægelser. Den psykiske og fysiske motion i forbindelse med yoga kan hjælpe dig med at mindske din stress og blive bedre til at håndtere fremtidig stress.

  • Meditation

Det er nemt at meditere. Du kan meditere overalt, og det koster ingen penge at gøre det. Derfor kan meditation være den ultimative metode til at begrænse stress. Der findes forskellige former for meditationsteknikker, du kan prøve, men en af de mest simple er at sidde i en behagelig stilling og forsøge at rense hovedet for tanker. Fokusér på dit åndedræt eller en enkelt tanke eller lyd. Skub alle andre distraherende tanker ud af hovedet. Hvis du gør det i 5-20 minutter dagligt, kan det have en beroligende effekt på sindet og kroppen og fjerne anspændthed samt begrænse stress.

  • Tai chi

Tai chi kan praktiseres af mennesker i alle aldre og på alle formniveauer. Motionsformen består af langsomme, flydende kropsbevægelser, som kan udføres i dit eget tempo. Tai chi fokuserer på samme måde som yoga på sindet og kroppen, fordi bevægelserne tvinger dig til at slappe af i musklerne og koncentrere dig om bevægelser samt styre dit åndedræt.

  • Massage

Massage kan være kilden til dybdegående afslapning. Fordi massage lindrer anspændtheden i musklerne, får det musklerne i din krop og dermed også i dit sind til at slappe af. Der findes mange forskellige former for massage. Vælg den type, der får dig til at slappe mest af.

Afhængigt af hvor på kroppen din psoriasis findes, kan det være forbundet med stress og ubehag at opsøge en massør. Men der findes massagestole og forskellige andre former for redskaber, som du selv kan købe og anvende.